Czech It: rlung

rlung rlung foto: Adriana Vancová

„Mám ráda narativní hudbu,” říká mi u příležitosti vydání nového alba Seven Stones Iana Koroleva alias rlung, producentka původem z ruského Asbestu, jejíž hudební produkce vychází především z minimalismu a ambientních subžánrů, nezdráhající se zakomponovat prvky noisu či hutných basů a beatů. 

Těmi také pulzuje její téměř až klubová performance, kterou v rámci série In Focus připravila ve spolupráci s pražskou komunitou Noise Kitchen. „Letos v létě jsem si od nich půjčila v rámci jejich nového projektu Eurorack, který sestavili speciálně k tomuto účelu, a použila jej během několika vystoupeních, včetně jejich zářijového festivalu,” nastiňuje spolupráci s unikátním vršovickým prostorem. Ostatně ve Vršovicích s ním vystoupila také na dvoře Petrohradské.

Postklubové ozvěny vystupují zpoza atmosférických ploch již na jejím debutu nontemporary reflektujícím osobní zkušenost s dynamickým světem jihotchajwanské metropole Kaohsiung. Ten vydala u českého labelu Secret press, specializujícího se na „mysl měnící ambient a meditativní drony”. „Potkali jsme se až zde jako studenti Fakulty umění a designu v Ústí nad Labem,” přibližuje Iana setkání s krajanem a zakladatelem Secret press Vlasem Presnetsovem, který podobně jako ona pochází z okolí Jekatěrinburgu a jinak také sám tvoří hudbu pod pseudonymem Blear Moon.

Jak zapouzdřit vzpomínky

Aktuální deska Seven Stones vyšla u italských Biodiversità Records. „Chvíli jsme se sledovali na Instagramu a v jednu chvíli se mě Pietro [Michi] zeptal, jestli bych u nich chtěla vydat release. Hudba labelu se mi hodně líbila, takže jsem byla pro všema deseti,” vysvětluje cestu ke spolupráci s florentským experimentálně laděným vydavatelem soustředícím se na environmentální témata.

Stejně jako předešlá alba (ať šlo o zmíněnou prvotinu či loňské EP Ústí), i to aktuální stojí na důležitém prvku pro tvorbu rlung – field recordings, tedy terénních nahrávkách specifických míst. „Field recordings pro mě mají přirozeně vypovídající hodnotu, takže mě snadno inspirují. Ostatně, když nepočítám fotografování, je to můj způsob, jak zachytit okamžiky. Někdy se mi nahrávky líbí a jednoduše je nechávám nezkreslené, čímž zapouzdřuji vzpomínky. I když některé nahrávky nejsou v následných skladbách rozpoznatelné, stále si pamatuji chvíle, kdy jsem je nahrávala,” přibližuje své tvůrčí postupy. 

Na Seven Stones zachycené field recordings pochází z Japonska, ke kterému se váže koncept i název releasu. „Každá ze skladeb alba je podobná suché krajině japonské skalky, ačkoli je sama o sobě samostatným dílem, je součástí mnohotvárného příběhu.”

Mnohotvárný příběh zde pomáhají utvářet rozlišné samply, hlukové výboje, minimalistické a organicky se formující beaty a v neposlední řadě piáno – tu freneticky tepající (Train to Kyoto), jindy konejšivě rozvážné (Furukuma). Hudba rlung umí být přívětivá i surová, stejně jako místa, na kterých vzniká. Co se vzniku budoucích nahrávek týká, nemá Iana strukturovaný plán. „Jisté je jen to, že chci tvořit hudbu,” uzavírá naši debatu lakonicky.

Terénní nahrávky, na jejichž základě vystavěla Seven Stones, doprovází níže poprvé také fotografie, které Iana Koroleva v Japonsku tou dobou pořídila.

vychází za podpory
EEA and Norway grants
Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond
NADACE ŽIVOT UMĚLCE

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.