Druhou část ohlédnutí za virtuálním ročníkem festivalu Eurosonic Nordeslaag uvádím ikonickou hláškou ze seriálu Bojack Horseman. Crossing-over ve smyslu potkávání (témat, žánrů, oborů, festivalů,...), ale i sdílení zaznívalo hned na několika úrovních.
Také ESNS dává prostor lokálním scénám, například panel „Making the Case for Local Artists“ svedl dohromady zástupce čtyř radiových stanic z různých zemí, aby společně diskutovali o způsobech možné podpory domácích umělců. Zúčastnili se rakouská FM4 (spadající pod větší ORF), holandská 3FM (zastřešená NPO), norská NRK a britská BBC. Zazněly kvóty pro domácí produkci, řešily se různé druhy pořadů o místní scéně, nabídka zpětné vazby začínajícím muzikantům nebo vysílání živých koncertů. To všechno se dá najít i v Česku, tuzemské umělce podporuje Radio Wave nebo Radio 1, ale třeba i Radio Proglas a další. Existuje množství kvalitních podcastů i několik tištěných médií. Zároveň se často diskutuje problematika kvality a rozmanitosti české hudební žurnalistiky – což se jako velké téma ukázalo v diskuzi na posledním ročníku Lunchmeatu. Vyjadřují se k ní i sami hudební publicisté – naposledy jsem na toto téma narazila například v letním rozhovoru/anketě s Milošem Hrochem na ČRo Vltava, a reflektuje to nakonec i letošní první ročník Ceny Jany „Apačky“ Grygarové v rámci Vinyly 2020. Přesto se hudebním médiím a psaní o hudbě či umělecké kritice na českých showcasech dlouhodobě nikdo nevěnuje (výjimkou byl v minulosti jeden z panelů na Nouvelle Prague).
Co ale na posledním Nouvelle Prague ani na ESNS nechybělo – a už v reportu z NP jsem poukazovala na potřebu a přínos tohoto dialogu – je setkávání kulturního průmyslu a politiky. V panelu Music Drive Politics odpovídal na otázky Manfreda Tariho německý politik a člen evropského parlamentu Dr. Christian Ehler. Ten svůj pozitivní vztah ke kultuře adresuje vlastnímu původu v divadelnické rodině, uvnitř parlamentu pak tlačí na propojování kreativního průmyslu, technologií a byznysu a staví se za názor, že kultura má být dostupná pro všechny. Ehler v rozhovoru poukazoval hlavně na nutnost lepší organizace lobby a jasnější specifikace potřeb průmyslu, také vyzdvihoval důležitost spolupráce s parlamenty členských zemí. Kritizoval, že hudební odvětví často samo sebe staví do pozice specifického sektoru a oběti, ale jen zřídka dokáže přesně komunikovat konkrétní problémy a potřebná řešení, což souvisí i s určitým zhnusením nad dialogem s politickými činiteli. „Seděla u mě na gauči a ve svých volných kalhotech koukala na mě v utažené kravatě jako bych byl bakterie. Ale důrazně vyžadovala akci a tlačila na nás, vysvětlovala, proč je potřeba něco udělat.“ Tak vyprávěl politik o setkání se zástupkyní jedné z iniciativ bojujících za změnu pravidel ohledně autorského práva na sociálních sítích – k jejich úpravě došlo v roce 2018 a začnou platit v červnu letošního roku (ESNS se „článku 17“ věnoval v panelu „The Top 10 Legal Developments in 2020“, jaký je jeho význam pro umělce i sociální sítě vysvětluje třeba tento text).
Třetím cross-overem je snaha festivalů o rozmanitost – v českém prostředí spíše genderovou, v případě panelu „Going an Extra Mile for Diversity“ se řešila z větší části problematika rasy a původu. Poselství je ovšem stejné, diverzitou a otevřeností můžeme všichni pouze získat a diskriminace by neměla mít v 21. století místo. „Pokud je někdo kvalifikovanější, zaměstnejte ho, může to být heterosexuální bílý muž, na tom nezáleží, ale přestaňte zaměstnávat výlučně lidi, kteří mluví, vypadají a chovají se stejně jako vy,“ vystihl těžiště problému host panelu Anthony Harrison. Zpěvačka Szjerdene zase vysvětlovala, že v současné době, ačkoliv vidí určitý pohyb vpřed, nemá pocit, že by dramaturgie festivalů reprezentovala rozmanitost společnosti a potažmo současné hudební produkce. „V případě akcí jako jsou konference a festivaly nejde pouze o kvalitu hudby, ale předně o reprezentaci,“ upřesnila svůj pohled. ESNS toto kritérium při rozsahu svého programu docela úspěšně plní, během showcasu se dostalo na žánry od salsy po death metal a obecná kategorie world music zahrnula umělce od Finska až po Afriku. Nouvelle Prague je v případě žánrového rozpětí sice pozadu, což jsem již zmiňovala v reportu, do budoucna nás snad ale čekají změny a je třeba ocenit snahu Anny Mašátové o genderovou vyváženost, ke které se vyjadřuje i v našem listopadovém rozhovoru.
ESNS 2021, Groningen (NL) – online, 13. – 16. 1. 21