Starý svět a nové drama. Black Country, New Road

New Weird Britain nedříme v neklidu tichého chaosu. Po rychlém zrodu generačně blízkých Black Midi během necelých dvou let dozráli také londýnští Black Country, New Road. Se zmíněnou čtveřicí je pojí progresivní přístup k rockové kapele a vokální projev ve stylu sprechgesang, který si hudební kritika v souvislosti se současným britským post-punkem vypůjčila z německého termínu označujícího deklamační zpěv. Obě britské senzace mají navíc ve vínku hudebně praktické vzdělání, proto z jejich nahrávek a živých koncertů slyšíme velmi sofistikované kompozice a zápal pro neřízenou improvizaci vysoké muzikantské úrovně.

Hravost a individualita God and Eve

Slovenská scéna pro mě vždy měla něco, co té české chybí. Troufám si říct, že je to právě kýžená světovost, které slovenští hudební umělci díky svým kvalitám dosahují s téměř nepostřehnutelnou lehkostí. Loňské Compress, Expand od Shallov., letošní Common Grey od Small Town Life, charismatické projekty jako Obligatne, brutální Ahoj nebo nekorunovaní králové The Ills. Na sklonku února vyšlo EP The Creation projektu God and Eve a téměř bez povyku si zasloužilo pozornost i takových jmen jako je Kevin Cole z KEXP.

Zvukové elementy aurální imaginace Stanislava Abraháma

Stanislav Abrahám je zvukař a sound designer, který se už přes dvacet let zabývá také instalacemi a kolektivní uměleckou tvorbou, ať už jde o galerijní projekty nebo činnost v elektronickém duu Data-Live či live cinema skupině Microloops. Jde o velmi pozoruhodnou osobnost české umělecko-experimentální scény. Daří se mu totiž docela fluidně a přirozeně spojit projekty, k nimž bývá osloven, s jeho vlastní tvůrčí a objevitelskou realizací. Od studií na FAMU ho zajímá fenomén lidského hlasu v současném audiovizuálním umění, což ilustruje jeden z jeho starších projektů Pomlka (GAMU), který byl tvořen sérií levných reproduktorů přehrávajících odmlky a nedokonalosti rozhlasového projevu Alexandra Dubčeka z roku 1968 – tedy právě tichá a prázdná místa v mluvené řeči bývalého československého politika.

Agrose: Kdo se bojí, musí do lesa

Ostravská platforma se zformovala na přelomu minulého roku a záhy po svém vzniku do světa vyslala dvě nová, žánrově odlišná jména. Grotesq a Ellie Dandelion.

Favorite Obsession: Snová introspekce

Tříčlenná mostecká kapela Favorite Obsession balancuje na hranici mezi zasněnou atmosférou shoegaze a akcentovaným dreampopem. V jejím čele stojí talentovaná songwriterka a kytaristka Karolína Nodesová, na basu hraje Tereza Vaníčková a bicí obstarává Jaroslav Žofka. Překvapivě vyspělé výpovědi zpěvačky putují přímo z pera mladistvého smutku vyvěrajícího z nejistot lásky a dospívání.

Fvck_Kvlt a myšlení noci

Za rapovým projektem Fvck_Kvlt se skrývá frontman punkových The Wilderness a raper Denis Bango. Zabijem sa! je na první pohled kontroverzní název, ze kterého mi připadá nejdůležitější právě vykřičník na konci. Ten předestírá intenzitu a téměř až fyzickou naléhavost celé desky.

Ai fen: post postforever

postforever je meditací nad zráním a bytím multinacionální a mileniálskou ženou, řekli jsme si s Ai fen (jinak též ba:zel) během rozhovoru o jejím albu. Rok po vydání debutu přichází post postforever, remixové album, na které přispěli Kkraus, MA'AM, Jested, Tropical Vampire, Dikolson a Evil Medvěd.

Drzá zběsilost londýnských Shame

Shame netřeba dlouze představovat. Kapela vznikla asi v roce 2015 v kolektivu kolem legendární hospody Queen’s Head, která stájí například neblaze proslulé Fat White Family. Nyní vrací úder s druhou deskou Drunk Tank Pink, s níž navazuje na svůj velebený debut z roku 2018, Songs of Praise.

Hidden Orchestra ve světě Amanita

Jak evokuje už pojmenování Creaks, atmosféru logické adventury studia Animata dokreslují různá škřípání a vrzání. Po Floexovi přijal taktovku Joe Acheson se svým Hidden Orchestra. Vznikl jakýsi nekonečný soundtrack – při hře je totiž možné jednotlivé úrovně projít několikrát, a tak vznikly hudební alternace původních verzí jednotlivých skladeb. Creaks je možné hrát a nyní také jen poslouchat.

Bare Escape: Dvojhlasy z nebes

Začátkem minulého roku vydali brněnští Bare Escape své první album In a Flash. V tradičním složení dvě kytary, basa, bicí najdeme členy matadorů VDYD Tomáše Hrubana a Davida Mikeše, vokál obstarává Aleš Gajdošík z Ette Enaka a na basu hraje Vendula Pukyšová z post-punkových sinks. Na charakterní nahrávku se skate-punkovým nádechem (v tom nejlepším slova smyslu) navazuje kapela svou druhotinou What If We Burn It.

vychází za podpory

EEA and Norway grants
Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český hudební fond

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.