Hudba je naslouchání – rozhovor s Johnem Richardsem

John Richards je anglický hudebník a teoretik elektronické a post-digitální hudby. Proslavil se především rozvíjením kompoziční spolupráce hudebníků a je svázaný také s platformou Dirty Electronics. Do Prahy přijel na první setkání k plánované instalaci Blue Hour, na níž se podílí v rámci Pražského Quadriennale 2019. V projektu, kterého se účastní množství umělců z různých oborů od hudby přes VR technologie až po světelný design, bude mít na starosti nevyužité prostory Malé sportovní haly na pražském Výstavišti. Prahu ostatně navštěvuje poměrně často. Nedávno natočil rozhlasovou inscenaci pro ČRo Vltava a v neposlední řadě je jedním z protagonistů filmu o vývoji elektronické hudby The Sound is Innocent české hudebnice a filmařky Johany Ožvold.

Nylon Jail: Backstage už nerozbíjíme

Se svým debutem My Heart Soaks Like a Hawk slavili, rozpadli se a před rokem se přeci jen vrátili. Olomoučtí Nylon Jail na konci loňského roku vydali druhé album Irreversible Changes, s nímž během března u nás i na Slovensku, v létě pak třeba na Colours of Ostrava.

Fest-view: Žižkovská Noc 2019

Žižkovská Noc klame názvem – během tří dnů nabízí stovky interpretů na desítkách scén, propojuje různorodé podniky v prostředí pražského Žižkova a blízkém okolí. Festival s důrazem na DIY přístup se postupně rozrůstá do rozměru, v němž je stále víc kladen důraz na komunitu a spolupráci – s vystupujícími a se spřízněnými promotéry, v úzkém organizátorském kruhu a obecně s nadšenci pro dobrou věc. Důležité je sdílení určité idey, nikoliv žánr či lokalita.

Zabelov Group: Věčná cesta za kompromisem

Česko-běloruská dvojice Zabelov Group se pohybuje na hranici avantgardního jazzu a cinematické hudby. Roman Zabelov pochází z malé vesnice Žiliči v Bělorusku a hra na akordeon pro něj byla přirozeným rodinným dědictvím – dědeček, otec i oba dva starší bratři jsou uznávanými akordeonisty. V kapele se výrazně uplatňuje také éterickým vokálem. Vedle něho Jan Šikl vystudoval skladbu na konzervatoři, kromě hraní na bicí a trubku v Zabelov Group působí ve skupině Korjen, spolupracuje s Orchestrem Berg a tvoří scénickou hudbu pro divadlo či rozhlas.

Česká scéna 2019: Apollo vs. Vinyla

Před osmi lety u nás vznikla dvě hudební ocenění jako odpověď na populární Ceny Anděl a jejich záběr, který tou dobou opomíjel důležitou část hudebního spektra. Cena Apollo a Ceny Vinyla – první od té doby volí album roku; druhé také, nadto oceňují „objev roku” a „počin roku” (zvýrazňující promotérské a jiné hudební aktivity). Tentokrát se obě potkávají v nominacích jmen Čáry života, Povodí Ohře a Tomáš Palucha. 

Fest-view: Spectaculare 2019

V polovině února už pošesté začne v Praze širokospektrální festival, který původně nabízel alternativu k letnímu dění v období třeskutých mrazů. Najednou jste si mohli jít zatančit na berlínskou klubovou elektroniku nebo objevit zcela nové rozměry poslechu hudby, ať už se to odehrávalo v NoD nebo chrámu sv. Salvátora. Na první ročníky festivalu Spectaculare mám stále velmi živé vzpomínky, od nočního bloumání zledovatělou Prahou po vyrábění dronu se Sylvainem Chauveau, který byl překvapen, že na workshop dorazila holka. Dnes, doufám, už to není zase takový div a workshopy nás na Spectaculare budou čekat i letos. Festival zahájí taneční představení Rafales choreografa Benjamina Betranda, jehož inspirovala „nevypočitatelná vzdušná substance, která se prolíná i skrze hmotu.“ A pak bude následovat jeden zážitek za druhým: Apparat, Jon Hopkins, showcase experimentálního labelu Erased Tapes či manchesterského vydavatelství Gondwana Records. Cross Club připravuje live set polského producenta Hatti Vattiho, v Rudolfinu zazní adaptace Bachova díla v podání cellisty a skladatele Petera Gregsona.

Fest-view: Eurosonic 2019

Chceme představit unikátní, vysoce kvalitní hudbu těchto dvou sousedů, avizoval loni Eurosonic, evropský veletrh s talenty, když ohlásil svůj fokus na Česko a Slovensko. „Ačkoliv jde o dvě z nejmladších zemí v Evropě, obě mají rozmanité a rostoucí hudební scény, dlouholetou historii a nabízí spoustu skvělé hudby k objevení.” V půli ledna do nizozemského Groningenu, kde už festival víc jak třicet let probíhá, letos zamíří jednadvacet českých a slovenských umělců. Mnohá ze jmen jsou překvapením.

Fest-view: PAF 2018

PAF aneb Přehlídka filmové animace a současného umění dělá Olomouci dobré jméno nejen v ranku festivalů věnovaných animovaným filmům. Čtyřdenní událost nabízí ojedinělou příležitostí k seznámení se současnými tendencemi v celosvětovém umění. Hudbu už pár let nelze brát jen jako doprovodný program, jak v jednu chvíli našeho rozhovoru poznamenává Martin Mazanec, díky své promyšlenosti se na PAFu stává plnohodnotným prvkem. U příležitosti sedmnáctého ročníku, který proběhl během 6.–9. prosince, jsme mluvili nejen o hudbě s ním, hlavním dramaturgem, a Maxem Dvořákem, který se stará o dobrou tvář festivalu.

Angažovaná Antigona v podání Katarzie a Pjoniho

Katarína Kubošiová alias Katarzia ve spolupráci s producentem Jonatánem Pastirčákem alias Pjonim složili hudbu k inscenaci antického dramatu Antigona. Představení Slovenského národního divadla má drama přiblížit mladším divákům a jejich úderné texty slouží jako průvodce celým dějem. Ve vydavatelství Slnko Records doplněné o několik dalších skladeb vychází album stejnojmenné album Antigona, které se vyjímá čistě elektronickou produkcí s minimalistickým zvukem a zpěvem blížícím se spíše rapu. S Katarziou a Jonatánem jsme si povídali o angažovaných textech, jejich vzájemné fascinaci elektronickou hudbou a plánech do budoucna.

O skromně velkolepém Janu Novákovi s Floexem

Floex a Tom Hodge v létě vydali konceptuální album A Portrait of John Doe. Před rokem jej v předpremiéře uvedli se symfonickým orchestrem, nyní jim bude vytvářet hvězdnou oblohu. Turné k albu právě začalo v Bratislavě, vyvrcholí křtem 11. listopadu v Praze, nemine velká česká města a bude završeno dvěma koncerty v Rusku. S Tomášem Dvořákem mluvíme především o skromné velkoleposti alba, o tom, že příště by měl chuť dělat něco menšího, intimnějšího, a když se ho ptám, jak se mu daří šířit povědomí o své tvorbě, odpovídá, že když je jeden introvert, nezbývá, než věřit vlastní hudbě a taky trochu na štěstí. Příslibné je neposledně přeci jen i jejich vystoupení na nizozemském Eurosonicu 2019.

vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČR

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.